استیشنهای عملکرد بالا از محصولات نمادین آئودی هستند و حالا نسل جدید RS6 آوانت نهتنها این سنت را ادامه داده بلکه 25 سالگی برند RS را جشن گرفته و فصل جدیدی را در استیشنهای پرفورمنس ارائه کرده است. هرچند RS6 جدید در ظاهر دنبالهروی مدلهای A6 و S6 است اما تغییرات مختلفی در استایل آن صورت گرفته که نشان میدهد این یک A6 معمولی نیست.
در جلوی خودرو، جلوپنجرهٔ برجستهٔ منحصربهفرد با تریم مشکی براق به همراه دو ورودی هوای بسیار بزرگ در طرفین سپر، اسپلیتر نقرهای و کاپوت برآمده، نمای متمایز و جذابی به RS6 بخشیدهاند. با رکابهای تهاجمی و رینگهای بزرگی که ترمزهای کربن سرامیکی را در پشت خود پنهان کردهاند، ظاهر اسپرت در پروفیل جانبی خودرو هم ادامه یافته است. در عقب نیز همین شرایط حکمفرما است و دو سر اگزوز بزرگ به همراه سپر منحصربهفرد با دیفیوزر مشکی و تریم نقرهای، RS6 را از برادران خود متمایز کردهاند.
اما مهمترین ویژگی RS6 جدید در زیر کاپوت آن است یعنی جایی که یک نیروگاه 4 لیتری V8 توئین توربو با 600 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور قرار دارد. این موتور به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده است که نیرو را به سامانهٔ چهارچرخ محرک دائمی کواترو ارسال میکند. به لطف این قوای محرکهٔ توانمند، استیشن عملکرد بالای آئودی ظرف تنها 3.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد اما حداکثر سرعت آن روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
برای کسانی که این سرعت را کافی نمیدانند، آئودی دو پکیج سفارشی را ارائه کرده است. پکیج اول که داینامیک نام دارد، حداکثر سرعت RS6 را به 280 کیلومتر بر ساعت افزایش میدهد درحالیکه با سفارش پکیج داینامیک پلاس این عدد به 305 کیلومتر بر ساعت میرسد. البته این پکیجهای سفارشی فقط افزایش سقف سرعت را به همراه ندارند بلکه یک دیفرانسیل مرکزی مکانیکی را هم به خودرو اضافه میکنند که میتواند در صورت نیاز تا 70 درصد از قدرت را به چرخهای جلو و تا 85 درصد را به چرخهای عقب انتقال دهد.
RS6 برای اولین بار بهصورت استاندارد به سیستم تعلیق بادی تطبیقی مجهز شده است. در حالت معمولی، ارتفاع این استیشن قدرتمند دو سانتیمتر کمتر از A6 آوانت است اما به لطف این سیستم تعلیق تطبیقی که از تنظیم ویژهای برخوردار است، از سرعت 120 کیلومتر بر ساعت به بالا، ارتفاع یک سانتیمتر کاهش میابد. از سوی دیگر، در RS6 حالتی بنام لیفت تعبیه شده که در سرعتهای پایین ارتفاع خودرو را دو سانتیمتر افزایش میدهد که به ورود و خروج از پارکینگهای شیبدار کمک میکند.
خریدارانی که خواهان پویایی بیشتری هستند میتوانند پکیج تعلیق RS اسپرت پلاس را سفارش دهند که با استفاده از سیستم کنترل پویایی سواری به همراه فنرهای فولادی جدید و کمکهای قابل تنظیم سه مرحلهای، موجب تقویت سواری و کاهش بادی رول میشود. نسل جدید RS6 به یک دیفرانسیل اسپرت نیز مجهز شده که با تقسیم فعال گشتاور بین هریک از چرخهای عقب، وعدهٔ بهبود چابکی در پیچها را داده است درحالیکه سیستم فرمان آنهم بهینه شده تا بازخورد فرمان دقیقتر شود.
سیستم انتخاب رانندگی RS6 از شش حالت مختلف شامل خودکار، راحت، پویا و کارایی برخوردار است اما علاوه بر این حالات، در این استیشن اسپرت دو حالت منحصربهفرد بنامهای RS1 و RS2 هم تعبیه شده است. این دو حالت که بهصورت انحصاری قابل تنظیم هستند و با فشردن دکمهٔ RS روی غربیلک فرمان فعال میشوند، هرکدام بسته به تنظیمات راننده، فشار گاز، دقت فرمان و خشکی سیستم تعلیق را تنظیم میکنند.
کابین RS6 تا حد زیادی با A6 یکسان است و بنابراین در اینجا هم شاهد ارائهٔ جدیدترین نسخه از سیستم کابین مجازی آئودی از طریق صفحه آمپر دیجیتالی 12.3 اینچی به همراه نمایشگر 10.1 اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI، یک صفحهنمایش لمسی 8.6 اینچی پایینی برای کنترل سیستم تهویه و یک نمایشگر سربالا هستیم. البته به گفتهٔ آئودی، صفحه آمپر دیجیتالی خودرو به ویژگیهای خاص RS مجهز شده که اطلاعاتی مثل فشار باد تایرها، گشتاور، قدرت خروجی، دمای روغنموتور، فشار بوست، لپ تایم، سنجش شتاب و نیروی G را به نمایش درمیآورد.
علاوه بر این، در کابین RS6 ویژگیهای خاص RS مثل صندلیهای اسپرت و غربیلک فرمان D شکل هم ارائه شده درحالیکه در اینجا تریم فیبر کربنی، پدالهای آلیاژی و نشان قرمزرنگ کواترو روی داشبورد نیز به چشم میخورد. RS6 درعینحالی که خودرویی کاملاً اسپرت و وحشی است اما کاملاً کاربردی بوده و برای استفادهٔ خانوادگی هم مناسب است زیرا از صندوق بار بزرگی به حجم 565 لیتر برخوردار است که در صورت خواباندن صندلیهای عقب ظرفیت آن به 1680 لیتر افزایش پیدا میکند.
خبر مهم دیگر در مورد نسل جدید RS6 این است که آئودی تأیید کرده این نسل سرانجام در ایالاتمتحده هم عرضه خواهد شد. این برای اولین بار است که RS6 استیشن در آمریکا عرضه میشود. مدیرعامل آئودی اسپرت آقای «الیور هافمن» در این بار گفته است:
نسل جدید آئودی RS6 برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش عمومی درمیآید اما هنوز قیمت آن اعلام نشده است. این استیشن عملکرد بالای جدید از سهماههٔ نخست سال آینده در آلمان و سایر بازارهای اروپایی عرضه خواهد شد و احتمالاً مدت کوتاهی بعد به ایالاتمتحده هم خواهد رسید.