هایپرکارهای الکتریکی زیادی در چند وقت اخیر معرفی شدهاند اما این یکی واقعاً جلب نظر میکند. خودرویی که دربارهاش بحث خواهیم کرد توسط یک شرکت کالیفرنیایی با نام دراکو تولید میشود و نام سادهی GTE برای آن انتخاب شده است. این خودروساز امروز در پبل بیچ خودروی خود را بهصورت رسمی معرفی کرده اما گفته میشود GTE فقط نام سادهای دارد و باقی موارد کاملاً برجسته است.
چنین مشخصات برجستهای از یک خودروساز ناشناخته خیلی غیرعادی نیست اما قبل از آنکه وارد بحث شویم بهتر است ویدئوی مربوط به آن را مشاهده کنید. این خودرو بسیار سریع و بسیار واقعی است.
اما مشخصاتی که به آن اشاره کردیم چیست؟ در آغاز باید گفت GTE از چهار پیشرانهی الکتریکی (یک پیشرانه برای هر چرخ) استفاده کرده و قدرت ترکیبی آنها 1200 اسب بخار و گشتاورشان نیز 8800 نیوتون متر است. البته که پیشرانههای الکتریکی به خاطر گشتاور آنی و زیاد خود شناخته میشوند و مشاهدهی شتاب گیری این خودرو بین پیچها هم پیشنهاد میکند اعداد اعلامی توسط سازنده کاملاً صحیح خواهند بود. گفته شده این هایپرکار الکتریکی میتواند به سرعت 331 کیلومتر در ساعت دست یابد.
وجود چهار پیشرانهی جدا همچنین به این معناست که GTE میتواند از هدایت گشتاوری هم برخوردار باشد. هر پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس دایرکت درایو به چرخ مربوطه میفرستد و یک سیستم کامپیوتری هم میتواند بهصورت دقیق قدرت ورودی به هر چرخ را کنترل کند. دراکو میگوید این الگوریتم هدایت گشتاوری در نوربرگ رینگ توسعه یافته و میتواند در هر ثانیه بیش از 1000 بار گشتاور هر چرخ را کنترل کند. این عدد واقعاً خیالانگیز به نظر میرسد اما بازهم باید گفت خودرو واقعاً در پیچها وجود چنین ویژگیهایی را اثبات میکند.
موضوع دیگر اینکه اگر دراکو GTE به چشمان شما همانند یک فیسکر کارما میآید اشتباه نمیکنید زیرا که فیسکر شاسی را تأمین کرده و بله یک هایپرکار جادهای با ظرفیت 4 نفر تولید شده است. یک باتری 90 کیلووات ساعتی هم پیشرانهها را پشتیبانی کرده و میتواند با شارژر 150 کیلوواتی هماهنگ شود. البته فعلاً زمان شارژ و برد حرکتی این خودرو اعلام نشده است.
ولی خب فکر نمیکنیم چنین چیزهایی برای مالکان خودروی GTE مهم باشد. این خودروساز تنها 25 دستگاه از این هایپرکار را با قیمت 1.25 میلیون دلار خواهد ساخت و انتظار میرود اولین نمونهها در سال 2020 به دست مشتریان برسند.