پس از انتشار یک تیزر، سرانجام لوتوس رسماً هایپرکار الکتریکی خود که اویجا نام دارد را رونمایی کرده است. لوتوس وعده داده بود که این خودرو هوش از سر انسان خواهد برد و حالا با نگاهی به آمار و ارقام آن میبینیم که این ادعا چندان هم بیراه نبوده است. اویجا اولین محصول جدیدی لوتوس از زمان پیوستن به گروه خودروسازی جیلی محسوب میشود و اگر اعداد و ادعاهای آن حقیقت داشته باشند قطعاً یکی از بازیگران برجستهٔ عرصهٔ هایپراسپرتها خواهد بود.
اویجا به چهار موتور الکتریکی مجهز شده است که هرکدام 500 اسب بخار قدرت دارند و بدین ترتیب مجموع خروجی آنها به اعداد خیرهکنندهٔ 2000 اسب بخار قدرت و 1700 نیوتن متر گشتاور میرسد. به ادعای لوتوس، این هایپرکار قویترین خودروی تولیدی جادهای دنیا محسوب میشود. به گفتهٔ این شرکت بریتانیایی، اویجا در کمتر از سه ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 320 کیلومتر بر ساعت را خواهد داشت.
هرچند اویجا مطمئناً خودروی سریعی خواهد بود اما این اعداد خیلی چشمگیری نیستند زیرا امروزه بسیاری از سوپراسپرتهای بنزینی با قدرتهایی بسیار کمتر، چنین عملکردی را ارائه میکنند. بااینحال از این معیارهای اولیه که بگذریم، هایپرکار لوتوس تواناییهای قابلتوجهی دارد بهگونهای که برای رسیدن از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 200 کیلومتر بر ساعت به تنها 3 ثانیه زمان نیاز دارد و در همین حال در کمتر از 9 ثانیه از صفر به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت میرسد.
انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی اویجا که هر چهارچرخ خودرو را به حرکت درمیآورند توسط یک پکیج باطری لیتیوم یون 2000 کیلوواتی تأمین میشود که در میانهٔ خودرو نصب شدهاند. لوتوس میگوید در اویجا خبری از نگرانی در مورد میزان بُرد وجود نخواهد داشت زیرا با هر بار شارژ کامل باطریها امکان پیمودن حدود 400 کیلومتر فراهم میشود؛ اما مهمتر از این، به گفتهٔ سازندهٔ بریتانیایی، این ماشین از قابلیت سریعترین شارژ باطری دنیا هم برخوردار است.
در اویجا امکان استفاده از شارژرهای 800 کیلوواتی وجود دارد که باطریهای آنرا ظرف تنها 9 دقیقه بهطور کامل شارژ میکند. این زمان تقریباً مشابه توقف برای یک سوختگیری معمولی است اما باید توجه داشت که این شارژرها هنوز در دسترس نیستند. بالاترین ظرفیت شارژر در حال حاضر 350 کیلووات است که البته در این صورت هم 80 درصد از باطریهای اویجا ظرف 12 دقیقه شارژ میشود و برای شارژ کامل باطریها با این شارژرها نیز به 18 دقیقه زمان نیاز است.
علاوه بر قدرت چشمگیر، یکی دیگر از مزیتهای اویجا وزن بسیار پایین، آنهم در دنیای الکتریکیها است. بدین منظور، در این هایپراسپرت از یک شاسی فیبر کربنی مونوکوک فوق سبکوزن استفاده شده که فقط 130 کیلوگرم وزن دارد. این اولین محصول لوتوس است که در آن از شاسی فیبر کربنی یکتکه استفاده شده است. به لطف این شاسی، وزن کل خودرو به 1680 کیلوگرم رسیده است.
لوتوس میگوید اویجا را برای ارائهٔ ترکیبی بهینه از حداکثر عملکرد در پیست و راحتی در جادهها طراحی کرده است. بهعنوان بخشی از این مأموریت، در این ماشین از سیستم تعلیق موتوراسپرتی استفاده شده که در هر محور به سه کمکفنر سوپاپدار تطبیقی مجهز است. برای این هایپرکار همچنین رینگهای 20 و 21 اینچی منیزیومی در نظر گرفته شده که با لاستیکهای پیرلی تروفئو R پوشیده شدهاند. سیستم ترمز مسابقهای آلومینیومی با دیسکهای کربن سرامیکی هم وظیفهٔ متوقف کردن این هیولا را بر عهده دارند.
اویجا شکلی کاملاً آئرودینامیک دارد و در زیر آن مثل خودروهای فرمول یک از تونل ونتوری استفاده شده که جریان هوا را بهینه میکند. علاوه بر این، در این خودرو ویژگیهای آئرودینامیکی فعالی مثل اسپویلر عقب فعال و سیستم کاهش درگ به سبک خودروهای فرمول یک هم ارائه شده درحالیکه دریچهها و کانالهای هوا نیز در مکانهای استراتژیکی جای گرفتهاند. موتورهای الکتریکی خودرو نیز برای ارائهٔ چسبندگی و مانور پذیری مطلوب، قدرت را بهصورت کنترلشده و مطابق با نیاز هر چرخ تحویل میدهند. به لطف این ویژگیها، اویجا هندلینگی مثل یک لوتوس خواهد داشت.
برای اینکه اویجا با محیطهای مختلف سازگاری داشته باشد، در آن پنج حالت رانندگی مختلف شامل بُرد، شهر، تور، اسپرت و پیست طراحی شده است. هرچند خودروهای الکتریکی معمولاً برای استفاده در پیست ایدهآل نیستند اما لوتوس میگوید اویجا به چهار رادیاتور مجهز شده تا باطریها را در دمای مطلوب حفظ کنند. درنتیجه، خودرو میتواند حداقل تا هفت دقیقه بدون هیچ مشکلی با حداکثر توان در حالت پیست کار کند.
اویجا نشاندهندهٔ شروع یک زبان طراحی جدید برای لوتوس است و به همین دلیل شبیه به هیچکدام از محصولات حال حاضر این شرکت به نظر نمیرسد. در قسمت جلویی این خودرو یک اسپلیتر بزرگ دوطبقه، گلگیرهای برآمده و چراغهای باریک جلبتوجه میکنند. چراغهای اویجا توسط شرکت Osram ساخته شده و به گفتهٔ لوتوس این اولین خودروی تولیدی دنیا است که در آن برای هر دو نور بالا و پایین از چراغهای لیزری استفاده شده است. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای ظاهری برجستهٔ اویجا نیز میتوان به دیفیوزر بسیار بزرگ و چراغهای عقب LED منحصربهفرد اشاره کرد که با الهام از پسسوز جتهای جنگنده طراحی شده است.
در بخش جانبی اویجا نه خبری از آینههای جانبی هست نه دستگیرهٔ درها زیرا بجای آینهها از دوربینهایی استفاده شده که زمانی که قفل درهای خودرو باز میشود بهطور خودکار بیرون میآیند. تصاویر این دوربینها در داخل خودرو از طریق سه صفحهنمایش مختلف به نمایش درمیآید که یکی از آنها روی سقف نصب شده است. درهای خودرو نیز بهصورت الکتریکی توسط ریموت باز و بسته میشوند. پورت شارژ این ماشین هم زیر یک در کوچک در عقب خودرو پنهان شده که بالای آن نوشتهٔ چراغدار LOTUS کار شده است. این نوشته نقش چراغ دندهعقب را هم بازی میکند.
در داخل اویجا شاهد کابینی متعلق به آینده با کاربرد فراوان فیبر کربن و داشبوردی با طراحی موسوم به بال شناور هستیم. دیگر ویژگیهای برجستهٔ این قسمت نیز شامل صفحه آمپر دیجیتالی و غربیلک فرمانی پوشیده با آلکانترا با کنترلرهایی برای همهچیز از راهنماها گرفته تا انتخابگر حالات رانندگی میشود. یکی از ویژگیهای داخلی جالب اویجا اما کنسول مرکزی شیبدار با طرحی مشابه تختهٔ اسکی است. در این قسمت دکمههای لمسی تعبیه شده که در سلولهای ششضلعی قرار گرفتهاند.
ازجملهٔ تجهیزات اویجا میتوان به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با کارپلی و اندروید اتو، تهویهٔ مطبوع دو منطقهای و صندلیهای فیبر کربنی با تودوزی آلکانترا اشاره کرد. کمربندهای ایمنی استاندارد این خودرو از نوع سهنقطهای هستند اما نمونههای چهار نقطهای هم برای آن قابل سفارش خواهد بود. اویجا اما وعدهٔ ارائهٔ سطح بینظیری از شخصیسازی را داده است. از این هایپرکار خارقالعاده تنها 130 دستگاه ساخته خواهد شد که هرکدام 1.7 میلیون پوند قیمت دارند. تولید اولین نمونههای اویجا اوایل سال آینده آغاز میشود اما لوتوس از هماکنون سفارشات خرید آنرا با پیشپرداخت 250 هزار پوند میپذیرد.